Her finder du, hvad der er værd at vide om grundejerforeninger
Grundejerforeningen står typisk for vedligehold af jeres vej, grønne områder og fælles faciliteter i området.
5 trin til at oprette en grundejerforening
- Vi sender en påmindelse ud til din digitale postkasse, når det er tid til, at I skal oprette jeres grundejerforening.
- Få forhåndsgodkendt vedtægter (find vores standardvedtægter i boksen) - Hvis der er krav om, at vi skal godkende vedtægterne, skal I sende et udkast til os. Så godkender vi dem inden den stiftende generalforsamling. Det fremgår af lokalplanen, om vi skal godkende vedtægterne.
- Hold en stiftende generelforsamling (find et udkast til dagsorden i boksen) - I skal selv oprette foreningen på en stiftende generalforsamling, hvor I blandt andet skal godkende vedtægter for foreningen.
- Indsend de originale vedtægter med bestyrelsens underskrift til os. Husk også en kopi af referatet fra den stiftende generalforsamling med underskrifter fra de valgte i bestyrelsen samt dirigenten. Vi godkender herefter vedtægterne endeligt og sender dem retur til jer.
- Få et CVR-nummer - Det får I ved at registrerer jer hos virk.dk
Vi skal kun godkende de forhold, som vi stiller krav om i lokalplanen. Det kan for eksempel være krav om, at I skal rydde sne i området og betale for gadelys.
Hvornår og hvorfor
Vi kræver næsten altid, at I skal oprette en grundejerforening, når vi laver et nyt boligområde. Vi oplyser i lokalplanen for området, hvornår I skal have oprettet foreningen, og alle grundejere har pligt til at være medlem. Det er jeres ansvar at drive foreningen.
Bor du i en område, hvor der er krav om oprettelse af en grundejerforening, men I har ikke lige fået oprettet foreningen endnu, vil I - hver især - fra 1. januar 2023 blive opkrævet et administrationsgebyr på ejendomsskattebilletten.
Hvis I opretter en grundejerforening med et CVR-nummer, kan el-leverandøren sende regningen direkte til grundejerforeningen. Det betyder at vi ikke længere skal administrerer det, og at udgifterne hertil forsvinder.
Hvis husejerne i din boliglomme skal undgå administrationsgebyret, skal I have afholdt stiftende generalforsamling og oprettet et CVR-nummer inden 15. november 2022.
Fra 2022 opkræver vi 5.000 kr. pr. solgt grund i nye boligområder, som bliver udbetalt til grundejerforeningen, når I har oprettet en forening. Det giver grundejerforeningen en startkapital til fx at investere i en legeplads eller borde/bænke til fællesarealerne.
Hvilke forpligtelser har vi til at overtage fællesarealer?
Vi oplyser i lokalplanen, hvis I skal overtage veje og fællesarealer. I så fald udarbejder vi et udkast til en overdragelsesaftale, hvor I overtager arealerne for 0 kr.
I skal have en tilladelse fra erhvervsstyrelsen for at kunne overtage veje og fællesarealer.
Indhent tilladelsen ved erhvervsstyrelsen - Find hjælp i vores vejledning
Vi skal bruge jeres CVR-nummer og en underskrevet kopi af referatet fra den seneste generalforsamling, når vi skal tinglyse overdragelse af fællesarealerne til jer.
I skal derfor sende det ind til os på mail.
Bagefter vi sørger for at tinglyse overdragelsen.
Skal vi tinglyse vedtægterne?
Vi stiller ikke krav om, at I skal tinglyse foreningens vedtægter. Hvis I ønsker vedtægterne tinglyst, skal I selv sørge for det.
I kan tinglyse via dette link.
I kan finde hjælp til tinglysning i vejledninger hos Tinglysningsretten.
Hvad sker der, hvis et medlem ikke betaler til foreningen?
I kan føre en civil retssag, hvis et medlem ikke følger de beslutninger, I har truffet. Dette gælder også, hvis et medlem ikke betaler kontingent.